پست های پیشنهاد شده

سلام. 

دیدم این سایت همه چی داره اما قسمت الکترونیکش یه چیزی کم بودش

امیدوارم این اموزش ها باب دلتون باشه

اموزش ها بر مبنای پروژس .بریم سر اصل مطلب

 

 

آردوینو چیست؟

آردوینو ابزاری است برای تولید کامپیوترهایی که نسبت به کامپیوتر شخصی شما، مقدار بیشتری از دنیای فیزیکی را احساس و کنترل می کنند. این ابزار، یک پلت فرم محاسباتی فیزیکی open-source است که بر اساس یک برد میکروکنترلر ساده تهیه شده، و نیز یک محیط توسعه برای نوشتن نرم افزار جهت کار با برد می باشد.

آردوینو می تواند جهت ایجاد اشیای تعاملی، گرفتن ورودی از تعداد زیادی سوییچ و حسگر، و کنترل تنوعی از لامپ ها، موتورها، و سایر خروجی های فیزیکی به کار گرفته شود. پروژه های آردوینو می توانند مستقل باشند، و یا با نرم افزاری که روی کامپیوتر شما در حال اجراست(مثل Flash ، Processing، MaxMSP)، ارتباط برقرار کند.  شما می توانید بردها را به طور دستی مونتاژ کنید و یا به صورت از پیش مونتاژ شده، خریداری کنید؛ محیط برنامه نویسی open-source را می توانید به صورت رایگان دانلود کنید.

زبان برنامه نویسی آردوینو، یک پیاده سازی از Wiring(یک پلت فرم محاسباتی و فیزیکی مشابه) است، که بر اساس محیط برنامه نویسی چندرسانه ای Processing کار می کند.

چرا آردوینو؟

تعداد زیادی میکروکنترلر و پلت فرم میکروکنترلر دیگر، جهت محاسبات فیزیکی موجود است. بردهای Parallax Basic Stamp، Netmedia's BX-24، Phidgets، MIT's Handyboard و بسیاری بردهای دیگر، عملکرد مشابهی را ارائه می دهند. کلیه این ابزارها، جزئیات درهم و برهمی از برنامه نویسی میکروکنترلر را برداشته و آن را در یک پکیج easy-to-use جمع بندی نموده اند. برد آردوینو همچنین فرایند کار با میکروکنترلرها را تسهیل می کند. لیکن مزایایی را برای معلمان، دانش آموزان و مبتدیان علاقه مند در کلیه سیستم های دیگر ارائه می دهد:

  • ارزان -  در مقایسه با سایر پلت فرم های میکروکنترلر، بردهای آردوینو نسبتاً ارزان هستند. ارزان ترین نسخه از ماژول آردوینو می تواند به صورت دستی مونتاژ شود، و حتی ماژول های آردوینو از پیش مونتاژ شده، کمتراز 50 دلار قیمت دارد.
  • مستقل از سیستم عامل (Cross-platform) - نرم افزار آردوینو روی سیستم های عامل ویندوز، مکینتاش OSX و لینوکس اجرا می شود. اکثر سیستم های میکروکنترلر منحصر به ویندوز شده اند.
  • محیط برنامه نویسی شفاف و ساده - محیط برنامه نویسی آردوینو برای استفاده مبتدیان، ساده است، در عین حال جهت استفاده ی کاربران حرفه ای از مزیتها نیز به اندازه کافی منعطف است. برای مدرسان، بر اساس محیط برنامه نویسی Processing به راحتی قابل استفاده است، بدین ترتیب، دانش آموزانی که برنامه نویسی در آن محیط را یاد می گیرند، با ظاهر و باطن آردوینو آشنا خواهند شد.

     

  • نرم افزار قابل توسعه و open-source - نرم افزار آردوینو به صورت یک ابزار open-source منتشر شده است که برای توسعه توسط برنامه نویسان باتجربه موجود می باشد. این زبان می تواند از طریق کتابخانه های C++ گسترش یابد، و افرای که می خواهند جزئیات فنی را بفهمند، می توانند از آردوینو گریزی به زبان برنامه نویسی AVR C که زبان پایه ی آن است، بزنند. به طور مشابه اگر بخواهید، می توانید مستقیما کد AVR-C را درون برنامه های آردوینو خود درج کنید.
  • سخت افزار قابل توسعه و open-source - آردوینو بر اساس میکروکنترلرهای ATMEGA8 و ATMEGA168 شرکت Atmel پایه ریزی شده اند. طرح ماژول ها تحت لیسانس Creative Commons مجوز گرفته اند، بنابراین طراحان با تجربه مدار، می توانند ماژول خود را ساخته، توسعه داده و آن را بهبود ببخشند. حتی کاربران نسبتاً بی تجربه می توانند یک نسخه بردبوردی از ماژول را جهت فهم شیوه کار آن بسازند و هزینه ای جهت آن نپردازند.

 

 

 

 

 

 

برای دانلود نرم افزار اردینو میتونید از این لینک استفاده کنید

 

سایت دانلود نرم افزار اردینو

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پروژه اول

 

ال ای دی فلاشر

 

خب.این تقریبا ساده ترین پروژه اردینو هستش 

نحوه بستن مدار

ExampleCircuit_bb.png

 

نقشه مدار:

ExampleCircuit_sch.png

 

کد:

/*
  Blink
  Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.

  Most Arduinos have an on-board LED you can control. On the Uno and
  Leonardo, it is attached to digital pin 13. If you're unsure what
  pin the on-board LED is connected to on your Arduino model, check
  the documentation at http://www.arduino.cc

  This example code is in the public domain.

  modified 8 May 2014
  by Scott Fitzgerald
 */


// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(13, OUTPUT);
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);              // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);              // wait for a second
}

نکته::

بر روی اردینو به پایه شماره 13 یه ال ای دی وصل شده و شما اگر بخواید فقط تست کنیدمیتونید از اون استفاده کنید

 

تا دقایقی بعد سورس اماده و فیلم های مربوطه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پروژه اول

 

ال ای دی فلاشر

 

خب.این تقریبا ساده ترین پروژه اردینو هستش 

نحوه بستن مدار

ExampleCircuit_bb.png

 

نقشه مدار:

ExampleCircuit_sch.png

 

کد:

/*
  Blink
  Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.

  Most Arduinos have an on-board LED you can control. On the Uno and
  Leonardo, it is attached to digital pin 13. If you're unsure what
  pin the on-board LED is connected to on your Arduino model, check
  the documentation at http://www.arduino.cc

  This example code is in the public domain.

  modified 8 May 2014
  by Scott Fitzgerald
 */


// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(13, OUTPUT);
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);              // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);              // wait for a second
}

نکته::

بر روی اردینو به پایه شماره 13 یه ال ای دی وصل شده و شما اگر بخواید فقط تست کنیدمیتونید از اون استفاده کنید

 

تا دقایقی بعد سورس اماده و فیلم های مربوطه

فایل و سورس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Digital Read Serial

این مثال به شما نشان می دهد که چطور وضعیت سوییچ را با برقرار کردن ارتباط سریال بین آردوینو و کامپیوتر از طریق USB کنترل کنید.

سخت افزار مورد نیاز
  • برد آردوینو
  • سوییچ دو وضعیتی، کلید یا سوییچ چند وضعیتی
  • یک مقاومت 10 کیلو اهمی
  • برد بورد
  • سیم برد بوردی

مدار

button.png

این تصویر با استفاده از نرم افزار Fritzing ایجاد شده است. برای مثال های بیشتر مدار به صفحه پروژه های Fritzing مراجعه کنید.

سه عدد سیم را به برد آردوینو وصل کنید. دو سیم اول یعنی سیم قرمز و مشکی را به دو ردیف بلند عمودی در کناره ی برد بورد وصل کنید تا دسترسی به 5 ولت و زمین را تأمین کنند. سومین سیم از پین دیجیتال 2 به یکی از پایه های کلید فشاری وصل می شود. همان پایه کلید را از طریق یک مقاومت pull down (در اینجا 10 کیلو اهمی) به زمین وصل کنید. پایه ی دیگر کلید را به ولتاژ 5 ولت وصل کنید.

زمانی که کلیدهای فشاری یا سوییچ ها فشرده می شوند، دو نقطه روی مدار را به هم وصل می کنند. وقتی دکمه های فشاری باز هستند (فشار داده نشده) هیچ ارتباطی بین دو پایه کلیدها وجود ندارد، بنابراین پین (با مقاومت pull down) به زمین وصل است و به عنوان LOW یا صفر خوانده می شود. وقتی کلید بسته شد (فشرده شد)، بین دو پایه خودش ارتباطی ایجاد می کند، یعنی پین به 5 ولت وصل می شود، بنابراین پین به عنوان HIGH یا یک خوانده می شود.

اگر شما پین ورودی/خروجی دیجیتال را از همه چیز قطع کنید، LED ممکن است به صورت بی نظم چشمک بزند. این مسئله به این دلیل است که ورودی شناور است.LED یک ارتباط ثابت با Vcc یا زمین ندارد و بصورت تصادفی مقدار آن HIGH یا LOW می شود. به همین دلیل است که شما نیاز به اتصاب مقاومت pull down به زمین دارید.

شماتیک

button_sch.png

کد

در برنامه زیر اولین چیزی که شما در تابع setup انجام می دهید، شروع ارتباط سریال با سرعت 9600 بیت داده بر هر ثانیه، بین برد آردوینو و کامپیوتر است که با خط زیر این کار را انجام می دهید:

Serial.begin(9600);

بعد پین دیجیتال 2 را به عنوان ورودی تنظیم می کنید، این پین، خروجی را از کلید خواهد خواند:

pinMode(2,INPUT);

الان setup شما کامل شده است، وارد تابع loop() برنامه ی خود شوید. وقتی کلید فشار داده می شود، 5 ولت آزادانه وارد مدار شما می شود و زمانی که فشار داده نشده است، پین ورودی با یک مقاومت 10 کیلو اهمی به زمین وصل خواهد شد. این یک ورودی دیجیتال است، به این معنی که کلید فقط می تواند یک وضعیت روشن (توسط آردوینو به عنوان HIGH یا یک در نظر گرفته شده) یا یک وضعیت خاموش (توسط آردوینو به عنوان LOW یا صفر در نظر گرفته شده) داشته باشد.

اولین چیزی که شما در تابعloop() برنامه لازم است انجام دهید این است که متغیری را جهت نگهداری اطلاعاتی که از سوییچ می آید، تعریف کنید. زمانی که اطلاعات به سمت کلید می آید یا صفر است یا یک. شما می توانید از نوع int استفاده کنید. این متغیر راsensorValue بنامید، و برابر با آنچه که از پین دیجیتال 2 خوانده می شود، قرار دهید. شما همه ی اینها را فقط با یک دستور می توانید انجام دهید:

int sensorValue = digitalRead(2);

زمانی که آردوینو ورودی را خوانده است، اطلاعات را به عنوان مقدار decimal به کامپیوتر بر می گرداند و چاپ می کند. شما می توانید این کار را با دستور Serial.println()درخط آخر کد انجام دهید.

Serial.println(sensorValue);

اکنون وقتی شما سریال مانیتور را در محیط آردوینو باز می کنید، اگر کلید شما باز باشد رشته ای از صفر را، و اگر کلید شما بسته باشد رشته ای از یک را خواهید دید.

/*
  DigitalReadSerial
 Reads a digital input on pin 2, prints the result to the serial monitor 
 
 This example code is in the public domain.
 */

// digital pin 2 has a pushbutton attached to it. Give it a name:
int pushButton = 2;

// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {
  // initialize serial communication at 9600 bits per second:
  Serial.begin(9600);
  // make the pushbutton's pin an input:
  pinMode(pushButton, INPUT);
}

// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
  // read the input pin:
  int buttonState = digitalRead(pushButton);
  // print out the state of the button:
  Serial.println(buttonState);
  delay(1);        // delay in between reads for stability
}

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

در حال بارگذاری